Friday, 12 February 2016

Cash-on-Delivery (COD)

Entri 81

Teks: Munirah Yusoff


Bagi peniaga, kos penghantaran bergantung kepada budi bicaranya. Sama ada mahu caj kurang atau sama dari harga khidmat pos. Mungkin bergantung kepada:
  1. Berapa jauh tempat (adakah ada tol atau parking yang perlu penjual keluarkan duit)
  2. Kos minyak kenderaan


   Dari pemerhatian saya, ada peniaga;
  1. Yang SEKALIKAN caj penghantaran dalam harga produk.
  2. Yang ASINGKAN caj penghantaran dengan harga produk. Jadi mereka senang untuk asingkan terus kos penghantaran-kos produk-untung.
Bagi pembeli, mereka rasa COD tak perlu ada caj penghantaran. Sebab tak libatkan orang tengah = khidmat pos.

Ada tak yang biasa dapat pertanyaan dari pembeli 'COD pun ada caj penghantaran ke?'. Macam mana nak handle pertanyaan macam ni dengan baik dan teratur?. 
😉
*Jarang dapat soalan cepumas. * ^_^

==============================
Antara jawapan yang saya terima dari cikgu Masayu dan rakan saya cik Hanis (FB: Agen Lexee Port Dickson), mengapa peniaga mengenakan caj penghantaran COD;
  1. Kos minyak dan masa (hari sama pesanan dibuat atau pada hari dan waktu yang ditetapkan)
  2. Salah satu servis yang ditawarkan (atau atas permintaan pelanggan)
  3. Kadar yang minimum untuk pelanggan mendapatkan barang dengan lebih pantas.
==============================

2 comments: