Thursday, 26 May 2016

Standard Operation Procedure (SOP)

Entri 102

Teks : Munirah Yusoff
Foto : Carian Google

Sumber : www.educationportals.net

Ketika saya diberi peluang menjaga keluar masuk duit jualan dan mencatat terapis yang melakukan rawatan (ABS Beauty & Orked Spa) di Kongres Sekolah Bisnes 2016, adalah satu kesilapan bila saya tak ada SOP yang betul dan lengkap.
.

Dari satu kesilapan, berjangkit-jangkit kesilapan yang saya kena tanggung. Antaranya

#1 Tiada senarai kerja khusus yang saya perlu buat. Maka, tiada senarai langkah-demi-langkah yang membantu saya dalam menguruskan kekalutan yang berlaku.
  • Saya hanya mengingat sahaja. Tiada panduan di atas kertas
  • Saya guna kaedah cuba-jaya. Buat tanpa perancangan.

#2 Tiada perancangan pengurusan untuk jualan dan pemasaran.


Sepatutnya hari tersebut, saya perlu ada SOP:
  • Buku Tunai dan Resit
  • Keluar Masuk Duit : Duit yang dipegang, Serahan duit kepada staff lain (jika ada kecemasan)
  • Buku Catatan Serahan atau Penerimaan Duit Tambahan atau Tukaran
  • Close Sale

Ini menyebabkan berlakunya sedikit masalah semasa Close Sale.

.
.

Yang ada saya buat, 1 senarai produk dan servis (lihat gambar) selama 2 hari Kongres tersebut berlangsung. 

Jika ada peserta yang datang mahukan servis atau membeli produk, saya akan:
  1. Tulis nama staff yang terlibat
  2. Tandakan servis yang dibuat atau produk yang terjual



Saya hanya buat catatan di sini, tanpa menulis nama terapis di resit jualan. Jadi agak sukar sebenarnya semasa saya cuba buat semakan untuk pembayaran komisyen.

Boleh bayangkan, betapa serabutnya saya ketika ini sebab tak ada SOP yang betul. :D
.
.
.
.

Apa yang penting, buat SOP yang ringkas supaya orang lain yang terlibat pun boleh faham dan dapat di aplikasikan bersama-sama. Berdasarkan pengalaman saya ini, SOP yang perlu adalah:

NO.
JENIS SOP
PERKARA YANG TERLIBAT
1
Pengurusan Tunai
1.     Siapa yang pegang duit
2.     Siapa yang terima duit
3.     Siapa yang serah duit
4.     Siapa yang tukar duit
2
Pengurusan Resit
1.     Nama dan No. HP pelanggan
2.     Produk/Servis/Kuantiti
3.     Nama terapis
4.     Nama staff yang uruskan
2
Pengurusan Masa Servis
1.     Berapa lama servis di jalankan
2.     Berapa ramai pelanggan untuk seorang terapis
3.     Masa rehat terapis

No comments:

Post a Comment